/Hemeroteca
Santa Eugènia · Sant Narcís · Can Gibert del Pla · la Rodona · Güell-Devesa · Mas Masó · Hortes i ribes
dimecres, 23 abril de 2025 | 3a Època | Edició núm. 16.152 | Pla de Ter (Gironès)

Els mil i pico

: : Els mil i pico París rep els alumnes de 2n de Batxillerat de l'INS Santa Eugènia: una experiència única Fa uns dies, els alumnes de 2n de Batxillerat de l'Institut Santa Eugènia, ara ja graduats, vam fer l'esperat viatge de final de curs 2017-2018 i vam visitar París. Des d'un inici vam sortir de Girona amb il·lusió, emoció i nervis. Després d'un llarg viatge en avió i autobús vam arribar a l'hotel, on ens…

ElDimoniFotos

ElDimoniTV

Sies.tv

PORTADA: El Dimoni de febrer de 1981PORTADA: El Dimoni de febrer de 1981
: : Hemeroteca > El Dimoni de Santa Eugènia de Ter (1981) | 01·02·1981

L’Aplec de Santa Llúcia a Santa Eugènia de Ter

Joan Carreras i Péra |

Llegeixo en un vell llibre de tradicions gironines que hi havia hagut una antiga esglesiola anomenada Santa Llúcia de la Muntanya -i també Santa Eulària-. La imatge fou traslladada després a Sant Pere de Galligans, on les modistes, sastres i picapedrers, a més de tots els seus devots, delicats de la vista, festejaven la patrona amb solemnes cerimònies litúrgiques i li cantaven els goigs. Durant l’ofici es feien cremar ciris i candeles a cor què vols. Després la gent se n’enduia els culs beneïts per encendre’ls a casa seva en temps de maltempsada.

Després s’acabava d’aprofitar el matí anant per aquells sotaboscos a arreplegar molsa i gallerans, suro i bruc per al pessebre de Nadal.

L’aplec popular es celebrava a la tarda, al poble de. A la parròquia de la vila del Ter també es venerava una imatge de Santa Llúcia. La gent anava a fer la berenada a la Plaça Major del poble a fer les ballarusques.

«Allí es congregava molt de jovent -transcric la informació literalment- sobretot modistetes que hi anaven per esplaiar-se dansant. I naturalment, essent-hi elles, no podia mancar-hi l’indispensable complement estudiantil, amb els quals ben aviat la plaça s’omplia de crits, rialles i xerroteig alegre.

En vesprejar retornaven a la ciutat, en aquesta tarda d’hivern de la tardor, portant la impressió d’aquest alegre poblet de carrers estrets, ple de soroll de fàbriques i de trontoll de carros, amb la seva plaça, la seva esglesieta, el seu campaneret blanc i el seu cementiri gris, gravada entre notes de dansa.»

Ara, que hi ha tanta polèmica sobre la possible desaparició del darrer testimoni d’aquest retrat literari de -el Cementiri- m’ha sembla interessant reproduir-ho. Perquè llegint aquestes ratlles potser encara hi haurà gent de que evocarà l’antic aplec de Santa Llúcia.

Publicat originalment en el Punt·Diari [13·12·1980] i reproduït al núm. 1 d’El [01·02·1981]

0
Tinc més informació
Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

El Dimoni de Santa Eugènia de Ter (Gironès)
Carrer de l'inventor i polític Narcís Monturiol i Estarriol, 2
La Rodona de Santa Eugènia de Ter · CP 17005 Gi
Disseny i programació web 2.0: iglésiesassociats
Col·laboració programació web 1.0: botigues.cat
Disseny i programació web 1.0: jllorens.net
eldimonidesantaeugeniadeter@eldimoni.com

Consulta

les primeres edicions impreses i digitals

Coneix la història
d'El Dimoni des de 1981

Publicitat recomanada

Membre núm. 66 (2003)

Membre adherit (2003)

Premi Fòrum e-Tech al millor web corporatiu
de les comarques gironines atorgat per l'AENTEG (2005)

Finalista Premis Carles Rahola
de comunicació local digital (2011)


Nominació al Premi
a la Normalització
Lingüística i Cultural de l'ADAC (2014)