![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
|
Amb motiu de la inauguració de la fotoexposició Agermanaments Girona-Bluefields-Farsia de dijous -6 de febrer- a, El Solidari ha tingut l’ocasió de fer petar la xerrada amb el veí de la Marfà Sebas Parra que finalment, per una indisposició d’última hora, no va poder intervenir tal i com estava anunciat. Parra ens comenta algunes idees que pensava comunicar: d’entrada, les dades d’una enquesta de Metroscopia encarregada per Planeta Futuro i publicada el mateix dijous que mostra com un 81% de les entrevistades opina que Espanya ha d’implicar-se de forma significativa en l’ajuda al desenvolupament perquè “és un deure moral i ajuda a construir un món més just i sostenible”. Malgrat això, l’AOD, Ajuda Oficial al Desenvolupament, de 2012 és un 49’7% inferior a la de l’any anterior, i des de 2009 s’han retallat un 70% els pressupostos destinats a l’AOD, retallades superiors a les de Grècia, Portugal i Itàlia, per exemple…”
“Avui” -diu Sebas Parra- “el panorama es desolador: es destina un 0’2% de la Renda Nacional Bruta a l’AOD, més o menys el mateix percentatge que en 1981 i molt lluny del 0’7% recomanat fa un piló d’anys per Nacions Unides… a casa nostra ni això; s’han desmantellat les polítiques públiques en matèria de cooperació per al desenvolupament i només els ajuntaments mantenen el tipus. I, en aquest sentit, cal destacar que Girona és tot un exemple, una insòlita i didàctica excepció…” “Aquest panorama” -continuava dient- “ens porta a un parell d’interrogants: l’anomenada crisi i l’augment de la pobresa justifica les retallades en l’AOD? Té sentit continuar mirant cap a Farsia o cap a Bluefields? Perquè si fos que si voldria dir que només quan ens sobren els diners, que només els rics poden ser solidaris… o no serà que la solidaritat és un valor, una actitud, una forma de vida que no te res a veure amb els diners?”
El Solidari va copsar clarament la reivindicació de Parra per aquesta segona opció que implica difondre, sensibilitzar i educar els valors implícits a la solidaritat internacionalista, o sigui a la solidaritat sense fronteres ni matisos de cap mena, i la necessitat de treballar per la consideració dels agermanaments com a una font d’ensenyances i valors solidaris més enllà d’altres consideracions, especialment de les econòmiques.