/Opinió
Santa Eugènia · Sant Narcís · Can Gibert del Pla · la Rodona · Güell-Devesa · Mas Masó · Hortes i ribes
dijous, 24 abril de 2025 | 3a Època | Edició núm. 16.153 | Pla de Ter (Gironès)

Els mil i pico

: : Els mil i pico París rep els alumnes de 2n de Batxillerat de l'INS Santa Eugènia: una experiència única Fa uns dies, els alumnes de 2n de Batxillerat de l'Institut Santa Eugènia, ara ja graduats, vam fer l'esperat viatge de final de curs 2017-2018 i vam visitar París. Des d'un inici vam sortir de Girona amb il·lusió, emoció i nervis. Després d'un llarg viatge en avió i autobús vam arribar a l'hotel, on ens…

ElDimoniFotos

ElDimoniTV

Sies.tv

Xavier Uriarte en una de les tertúlies a Can Ninetes FOTO: EL DIMONIXavier Uriarte en una de les tertúlies a Can Ninetes FOTO: EL DIMONI
: : Opinió > Remeis casolans :: Dr. Xavier Uriarte | 20·03·2006

De la màgia de l’olivera

Dr. Xavier Uriarte |

Els primers indicis de la presència de l’olivera hispalense fan referència als temps de la colonització romana. Tanmateix vam ser els àrabs els que promogueren el seu conreu sobretot a Al-Andalus. Per a molts dels pobles de la terra que la coneixen, l’olivera és l’arbre de la protecció, de l’alegria, de l’esperança, de la saviesa, de la riquesa i de l’acolliment.

És la calma després de la tempesta. Les persones podem trobar en aquest ésser mil·lenari pau, tranquil·litat i energia vital. L’oli, suc derivat d’aquest fruit, simbolitza les virtuts de l’ànima.

L’olivera i els seus fruits tenen un efecte estimulant de la gana i de les secrecions digestives així com reductor de l’apetit. És bona protectora de la circulació arterial, venosa i limfàtica. Facilita el funcionament del cor i de la tensió arterial, regula l’eliminació d’orina i la defecació. Promou el creixement, la cicatrització i alenteix l’envelliment.

Aporta molts de nutrients beneficiosos per al manteniment de la funció immunitària, la limitació de l’activitat tumoral i la regeneració del teixit nerviós. No oblidem que és una planta de gran profit, tant per a les persones que pateixen inflamació i dolor com per a les embarassades, el creixement, la menopausa, també per a les persones desnodrides i convalescents.

És molt rica en calories, en greixos monoinsaturats, poliinsaturats, lecitina, cefalina, en proteïnes, fibra, sals minerals (calci, potassi, ferro, fòsfor, brom , iode, sofre), vitamines (A, B, E, K), pigments (clorofil·la, carotens i antocians) i fitonutrients (fitoestrògens, oleuropeïnes, bioflavonoides, tanins, enzims, terpens i àcids).

És tan generosa l’olivera que podem aprofitar-ne les fulles, l’oliva, l’oli i, a més, podem preparar un exquisit paté.

Oli per al mal d’orella

En una paella es fa daurar 1 gra d’all amb oli d’oliva. Ja calent es posa l’all dins l’orella. Es pot mantenir dins l’orella tot un dia. Quan es refreda, es pot posar amb una bossa d’aigua calenta durant 30 minuts. Aquesta operació es pot repetir 3 o 4 vegades al dia.

Oli per a les varius

Es prepara una maceració de 10 pebrots verds petits o 1 got de vi blanc per litre d’oli d’oliva durant 15 dies a sol i serena. Passat aquest temps, es poden fer fregues sobre les varius durant 5 o 10 minuts, 2 o 3 vegades al dia.

Oli per preparar el pit

Es prepara una maceració de 10 flors de calèndula per 1/2 litre d’oli d’oliva durant 15 dies a sol i serena. Es fa un massatge suau al pit, dues vegades cada dia, alternant amb crema de cacau.

Oli per a l’afonia

Es prepara 1/2 got amb aigua tèbia i s’hi afegeixen 5 gotes d’oli d’oliva. Es fan glopejos de 5 minuts, 2 o 3 vegades al dia, durant el temps que calgui.

Mascareta d’oli en lupus i acne

Es prepara 1 clara d’ou, 3 cullerades d’oli d’oliva, el suc de 1/2 llimona, 3 cullerades de iogurt. Es barreja, remena i aplica durant 20 minuts sobre la cara. Es neteja després amb una mica d’aigua.

Oli a punt de neu per a la irritació del bolquer

Es posa en un platet 1 raig d’oli d’oliva i 3 gotes d’aigua. Es barreja i remena amb una forquilla fins a arribar a punt de neu. S’aplica la solució sobre la zona irritada. De gran utilitat en persones grans, enllitades i en petits.

Pomada per al dolor i la tos

Es preparen 4 parts d’oli d’oliva, 1 part de cera d’abella, 7 fulles d’àloe pelat, 7 fulles de plantatge i 7 granes de civada. S’escalfa l’oli i la cera al bany Maria. En el moment en què la cera es desfà, s’hi afegeixen els altres ingredients. No cal que l’oli bulli. Es tanca el foc i es deixa refredar remenant. Es filtra i es guarda. La caducitat és d’1 any. S’aplica sobre la zona del dolor o sobre la zona pectoral, embolicada amb un teixit de cotó, de lli o de llana prima.

Olivera per a la circulació

Es fa una cocció de 6 fulles d’olivera en 150 cc (1 tassa de cafè) durant 5 minuts. Se’n poden prendre 2 o 3 tasses al dia durant 3 o 6 mesos per orinar, per protegir el cor, el cervell i la tensió arterial.

Alcohol d’olivera per a l’esgotament

Es poden posar 40 fulles d’olivera en 1 litre d’esperit de vi de 50º, tapar-ho i deixar-ho a sol i serena durant 20 dies. Les persones esgotades, tant físicament com mentalment, es poden prendre de 3 a 6 gotes d’aquesta preparació alcohòlica 2 o 3 vegades al dia.

Xavier Uriarte Llorente és metge, membre de la Lliga per a la Llibertat de Vacunació (LLV),
autor de diversos llibres i col·laborador en les activitats culturals de

0
Tinc més informació
Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

El Dimoni de Santa Eugènia de Ter (Gironès)
Carrer de l'inventor i polític Narcís Monturiol i Estarriol, 2
La Rodona de Santa Eugènia de Ter · CP 17005 Gi
Disseny i programació web 2.0: iglésiesassociats
Col·laboració programació web 1.0: botigues.cat
Disseny i programació web 1.0: jllorens.net
eldimonidesantaeugeniadeter@eldimoni.com

Consulta

les primeres edicions impreses i digitals

Coneix la història
d'El Dimoni des de 1981

Publicitat recomanada

Membre núm. 66 (2003)

Membre adherit (2003)

Premi Fòrum e-Tech al millor web corporatiu
de les comarques gironines atorgat per l'AENTEG (2005)

Finalista Premis Carles Rahola
de comunicació local digital (2011)


Nominació al Premi
a la Normalització
Lingüística i Cultural de l'ADAC (2014)