|
Com una obsessió, com una promesa, com una consigna, la ciutat de Girona s’ha entestat a castigar i a fer desaparèixer tot allò relacionat amb el riu i la seva ecologia. És ben cert que aquesta ciutat ha passat de ser la ciutat de l’Onyar (l’eix de l’antiga Gerunda) a ser la ciutat del Ter (l’eix de la moderna urbs). Però, pel mig, la ciutat s’ha menjat el. Aquest riu de terribles inundacions però d’idíl·lics passejos, aquest afluent generador de natura i de riquesa, es convertirà d’aquí molt pocs dies en una claveguera descoberta, un eixidor més de la ciutat.
És un riu molt curt, absolutament del Gironès, que recull l’aigua de diversos recs i torrents: el Marroc, el rec de, el torrent de can Garrofa i la riera d’en Vinyes. Pren el nom del llatí vadum, és a dir gual.
Entra a Girona seguint la ruta del carrer riu fins a la carretera de a prop de la. Abans, des d’aquest punt, es dirigia en diagonal a la vora del Camp de Mart, vorejava el passeig de la Devesa i abocava les aigües a l’Onyar. Ara segueix recte pel mig de l’avinguda Terradelles fins al Ter a l’alçada del Palau de Fires.
A les ribes encara verges del barri de del Pla s’hi dóna l’herba més tendra del món. Els arbres hi creixen lliures i verdíssims, els joves hi congrien somnis i jocs d’aventura. A prop de la finca del Bell-lloc, les aigües minses del i del Marroc s’ajunten…
Tot això també s’acaba. La frontissa és a punt d’endur-s’ho tot, àdhuc aquest darrer reducte del riu. El és, sens dubte, el riu més maltractat de la ciutat. Serveixi aquest reportatge de record i homenatge.
De tant en tant, a Girona, el rampell de les autoritats escapça arbres. En el record de molts gironins, hi ha l’escapçada d’arbres que va seguir al tràgic accident d’un conductor mort en caure-li al damunt una branca podrida al passeig de la devesa (octubre de 1978). La venjança organitzada fou de pronòstic: tota cosa vegetal d’aquella zona de més de mig metre de diàmetre va ser coronada brutalment.
Un bon dia va ser el torn de la filera d’arbres -magnífica, esponerosa i generosa- de la carretera de a prop del. Torres Monsó, l’artista santeugenienc més significat, va esculpir per a tan salvatge ocasió –l’espectacle de les brigades municipals embegudes de follia tallant arbres sense parar- una imatge molt coneguda dels gironins: dues dones amb les mans al cap i horroritzades per l’impacte del que veien. Aquesta escultura -amb una altra interpretació, però també denunciant la follia assassina de l’home- presideix el monument de la ciutat a Carles Rahola -un bon home, afusellat per Franco pel sol fet de pensar diferent- al capdamunt de la Rambla de la Llibertat.
L’Assemblea Democràtica d’artistes va promoure l’any 1978 la instal·lació a la Rambla de la Llibertat d’una obra denunciadora de l’horror de la pena de mort. La inscripció diu el següent: «A Carles Rahola. 1891-1939. Que no torni a aixecar-se el patíbul en el clos august de la noble i estimada Girona ni en qualsevol altre indret del món. Assemblea Democràtica d’artistes i col·laboració de l’Ajuntament. 23 d’abril de 1978».
L’escultura que corona el monòlit representa dues dones que contemplen horroritzades alguna cosa. Aquesta escultura, la va fer Torres Monsó l’any 1959, i no tenia res a veure ni amb Carles Rahola ni amb la pena de mort. L’obra -amb què va obtenir el premi Juli González- està inspirada en l’horror que l’escultor va observar en dues dones que miraven com tallaven els arbres de la carretera de. La peça és de bronze i correspon a la reducció totèmica de la vida que va experimentar Torres Monsó en una etapa de la seva trajectòria.
El
Josep Pujol, a El
El barri de
Es tracta d’un terreny pla a 78m d’altitud regat pel Ter, el
Aquest indret era ben diferent quan Prudenci Bertrana el va descriure l’any 1925: «Tota l’amplitud dels camps es feia vistent. Era una quadrícula de gaies coloracions -moltes d’elles inexplicables per a mi- on dominava la nota intensa dels sembrats esponerosos d’una verdor fina i tornassolada. Aquí i allà es destriaven les masies voltades de figueres i algun xiprer… També es veien agrupaments de verns, saules i pollancres, perfils negrosos de marges assenyalant les vorades dels recs i dels camins, i la recta processó de plàtans espaiant-se al llarg de les rutes».
La primera dada històrica que dóna notícia del poble correspon a l’any 988. Una dona anomenada Ermengardis féu testament llegant al monestir de Sant Pere de Galligants el domus de
L’Institut de
Cap altre riu a Girona ha estat més desviat, manipulat i agredit. El
Després de les gravíssimes inundacions de 1962, es va decidir el desviament del curs del riu
Les obres es van acabar l’any 1969 i van consistir en un canvi important del trajecte del llit del
Justament, a la zona de la Devesa (davant del carrer Cerverí) hi havia un pont de ferro germà-bessó del de les Peixateries Velles i del tren, construïts tots ells per la casa Eiffel, que quan el riu va ser desviat, va ser desmuntat i dut a la Costa. Amb aquest pont de testimoni, es donà a Girona l’any 1940 un dels gestos de solidaritat i valor més edificants del segle XX.
Del 17 al 19 d’octubre de 1940, es produí un dels aiguats més destructors. Tots els rius de la ciutat es desbordaren. El
L’edifici més emblemàtic de les ribes del
El centre va néixer lligat als dos poders mediàtics de l’època: els sindicats franquistes i l’Església. De fet, la C.N.S. va aprofitar l’alumnat, els professors i les eines de l’Escola d’aprenents del bisbat. En la transició política de finals del 70 el centre va dependre successivament de l’INSS, de Treball, del MEC i finalment de la Generalitat. Tot i aquests avatars de la vida política del país, pel damunt de tot, la Formació Professional de
L’Ajuntament utilitza ara aquestes instal·lacions com a aula-taller. La resta d’espai s’ha convertit en zona verda, continuació dels jardins Ignasi Bosch.
La comunitat escolar de
En un principi l’Escola-Taller de
Finalment, però, les autoritats es varen decidir per l’Escola-Taller tota vegada que el Ministerio de Trabajo havia projectat ja la Residència Álvarez de Castro i degueren pensar que amb un hospital nou a Girona ja n’hi havia prou. La veritat és que l’edifici del carrer Escorial, del qual ara només en queda una ala, conté bona part de la història de la ciutat d’aquests darrers anys, començant per la construcció, monumental i autoritària, pinzellada d’elements clàssics, que era la característica comuna de l’arquitectura blava del règim franquista.
Bona part de les màquines amb què s’iniciaren els ensenyaments de la branca de Metall provenien d’empreses gironines del sector. El taller d’Arts Gràfiques va heretar la màquina plana de Los Sitios. Aquesta màquina provenia del lamentable confiscament de les màquines de Can Rahola (L’Autonomista) per part del Règim, l’any 1939.
Les inundacions de l’11 i 12 d’octubre de 1962 afectaren de ple l’Escola-Taller. En primer lloc perquè el riu
La plaça de toros està estretament lligada a les aigües i per descomptat al riu
La plaça de toros de Girona és de 1897 i ha pertangut sempre a la família Alcalde. El besavi es deia Llorenç Alcalde Corney i era comerciant de vins. A finals del segle passat hi havia força gent a Girona que parlava de fer un rèdol taurí, però passava allò tan típic que ningú no hi posava els diners. El senyor Llorenç, un home amb més coratge que seny, s’hi va engrescar. En uns terrenys de la seva propietat que la gent coneixia com la Font d’en Boscà va decidir construir-hi la plaça. Era l’any 1896.
Es va haver de demanar permís a la reina perquè només feia noranta anys de la Guerra del francès i la frontera era tot just a 50 quilòmetres. Aquesta bertranada es va solucionar ràpidament amb la concessió del permís reial. La construcció va durar un any i va costar noranta mil pessetes. Pessetes de 1897, és clar. El besavi Alcalde va trigar tota la vida a pagar-la. Amb una faramalla d’optimisme la va construir de nou mil places. Girona tenia en aquell llavors poc més de deu mil habitants. És de suposar que aquell empresari degué pensar que fóra millor no deixar ningú sense seient.
Li varen dir que faria figa, que s’enfonsaria. Llavors, va agafar nou mil sacs de vuitanta quilos, els va col·locar en els seients i els hi va tenir un mes. Acabat aquest termini va avisar els seus retractors i els va dir: «Eh que no cau? Doncs, ja podem començar». La nissaga dels Alcalde ha tingut continuïtat en aquest segle amb en Joaquim Alcalde Noi (avi), que era veterinari i l’Àngel Alcalde Batlle (pare) que també era veterinari.
La plaça de toros de Girona se’n deia plaça de toros de
La plaça de toros de Girona està íntimament lligada a la vida gironina d’aquest segle. No solament pels toros i els toreros que hi han triomfat, sinó que també per molts altres espectacles de la vida pública gironina que s’hi han celebrat.
Durant la guerra la plaça va ser expropiada per la FAI que hi va muntar un dipòsit d’armament. Acabada la guerra s’hi va fer un Congrés de Colores vinculat a l’Església. El 31 d’octubre de 1943 s’hi va celebrar un festival de sardanes. Es van vendre 4.978 entrades i diuen que la gent plorava en sentir la dansa més bella.
Als anys 60 s’hi oferien festivals infantils com el dels Gossos del Capitán Señalada. Sovint s’hi ubicava el circ gros que venia per fires. Encara es conserva la cabina des d’on es projectava el cinema que es feia els estius. S’hi han representat obres de teatre com Carmen i Medea. S’hi han disputat combats de boxa i lluita lliure. Hi han actuat artistes de la categoria de Ray Charles, Serrat, Mecano, Manolo Escobar, etc.
Als anys 60, al final de la corrida es rifava una moto o un sobre sorpresa amb diners. Els nens de l’hospici movien el bombo que contenia les matrius de les entrades. Als anys 70 s’hi havien fet espectacles de varietats amb dones vestides i despullades. Hom recorda un espectacle que es deia Brasiliana amb dones imponents que va fer omplir la plaça tots els dies que va durar. Coincidint amb l’obertura política i sexual dels gironins, el teatre Lido es va instal·lar -fora de temporada taurina- a la plaça des de 1976 i fins a 1990.
Tanmateix, el fet extrataurí més remarcable del centenar d’anys que té la plaça està íntimament lligat a un torero i els seus amors. Ens referim a la mítica pel·lícula d’Albert Lewin, filmada entre Tossa de Mar i la plaça de toros de Girona, intitulada Pandora i l’holandès errant (1950). La seva protagonista, la divina Ava Gardner, i el torero català Màrius Cabré varen viure una tòrrida, apassionada i conegudíssima aventura. A la pel·lícula hi ha recollides escenes d’una corrida autèntica celebrada a Girona.
La plaça és de segona categoria. El Cossío en diu el següent: «La plaza de toros de esta heroica ciudad se halla situada al extremo del magnífico paseo-alameda de la Dehesa, y tan próximo al río Ter, que el desbordamiento de este la ha inundado en diversas ocasiones, produciendo en ella daños de consideración (…) Adopta la forma de polígono; carece de pisos cubiertos, y los asientos del tendido son de piedra artificial, recubierta con losetas de barro cocido. Su redondel mide, de muro a muro, 52,20 metros (…)»
La festa dels toros fa tres mil·lennis que dura entre nosaltres. Fa certament molts segles que els bos taurus, provinents d’Europa central, varen travessar el que després seria França per entrar a la península. Varen baixar per l’altiplà central i varen acabar pasturant a les terres andaluses. Al seu pas, els toros van anar deixant -en entroncar-se amb la tradició mediterrània- un llast cultural, ritual i festiu que s’ha anant superposant a vells ritus i representacions.
La plaça de toros de Girona té els dies comptats. L’afició taurina ha disminuït molt i de fet la plaça es manté per cinc o sis tardes l’any; però pel damunt de tot s’ha de consignar que el terreny que ocupa el recinte taurí té un valor econòmic impressionant. L’especulació en aquest indret ja ha començat. L’estiu de 2001, inopinadament, hom va tallar de soca-rel la cinquantena de plàtans que donaven continuïtat a la Devesa en aquest indret. Sembla que el seu futur es deixar pas a un hotel de categoria.
A les vores del riu
Prudenci Bertrana, a la novel·la Jo!, va pintar el paisatge de
Entre dos municipis macrourbanitzadors i tremendament urbifàgs, el riu s’ha anat escanyant amb els anys fins a la quasi desaparició. L’any 1963 es va consumar l’annexió del poble de
L’aventura del poble de
Ara mateix, aquest punt de la ciutat té una mancança important de massa vegetal. De la plaça de toros fins al cementiri, els únics arbres que hi ha són domèstics, urbans, postissos. Manquen arbres i fonts, i paratges naturals. L’únic lloc verament salvatge és el riu
Jordi Vilamitjana i Pujol
és professor de llengua i literatura catalanes a l’IES
i coautor del llibre IFP
Opineu en el fòrum del